انتخابات ترشیز بزرگ

بایگانی
  • ۰
  • ۰

دیار ترشیز را باید سرزمین صنایع دستی بنامیم. اهالی هنرمند این دیار در گذر زمان با بهره‏مندی از خلاقیت و ابتکار خود آثار مختلفی را در رشته‏های مختلف بخصوص قالی بافی و رشته‏های وابسته به آن خلق کنند. صنایع دستی به مجموعه‏ای از هنر و صنعت‏هایی اطلاق می‏شود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی ساخته می‏شود که در هر واحد از آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعت‏گر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه‏ای است .


در نیم قرن گذشته صنایع دستی به عنوان یکی از زمینه‏های فعالیت‏های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی در جوامع مختلف عامل بسیار مؤثری در توسعه همه جانبه بخصوص در روستاها بوده است . نگاه داشت این ارزش‏ها و سنت‏های گذشته که همان احیای صنایع دستی می‏باشد به عنوان دومین منبع در آمد جمعیت بزرگ روستاییان پس از کشاورزی به حساب می‏آید . صنایع دستی ترشیز با آثار آشنا ، زیبا ، دوست داشتنی و بعضاً دُردانه خود هنری است ملی و ملهم از ارزش‏های متعالی دینی که ریشه در تاریخ فرهنگ و تمدن کهن ایران اسلامی دارد .
اگر چه امروزه صنایع دستی به عنوان یک فرایند اشتغال‏زا تلقی می‏شود اما رویکرد صنایع دستی نباید معطوف به اشتغال باشد، بلکه صنایع دستی باید فراتر از یک مرکز اقتصاد عمل کند. هنرهای دستی اگر چه به عنوان میراث گرانبهای فرهنگی منطقه مد نظر است لیکن در بُعد اقتصادی نیز در صورت تعامل با عرصه‏های همگن نظیر؛ صنعت گردشگری، می‏تواند نقش ارزنده‏ای را در کسب در آمد و افزایش تولیدات ترشیز داشته باشد که در این صورت تبعات مثبت آن شامل؛ اشتغال، تولید ثروت، جلوگیری از مهاجرت بی‏رویه روستاها و ... ظهور خواهد نمود.
صنایع دستی می‏تواند به عنوان عامل بازدارنده مهاجرت‏های فصلی و یا دائمی روستاها نقش موثری ایفا کند. میزان مشارکت زنان در تولید صنایع دستی قابل توجه است، تولید صنایع دستی در روستاها بر اقتصاد خانواده روستایی تأثیر بسزایی دارد.
یکی از دلایل مهم در توجیه جنبه‏های مثبت صنایع دستی مربوط به اثرات آن در مبارزه با بیکاری است. خوشختانه امروزه با امکانات گسترده‏ای که در زمینه فروش داخلی و صدور صنایع دستی به کشورهای خارجی وجود دارد. می‏توان برای نیروی زاید در بخش کشاورزی شغل و در آمد ایجاد کرد.
به تجربه ثابت شده است که ایجاد امکانات رفاهی نظیر؛ آب ، برق ، جاده و برخی از تسهیلات آموزشی و بهداشتی به تنهایی برای ماندن جمعیت در روستاها کافی نیست، بلکه عامل مهم و اساس ایجاد شغل و درآمد برای ماه‏های بیکاری و فراغت روستاییان است و صنایع دستی با قابلییت‏های و خصوصیات ویژه خود از جمله عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد و امکان ایجاد و توسعه آن در مناطق روستایی به ویژه در داخل محل سکونت روستاییان می‏توانند، چنین نقش مهمی را به نحو احسن ایفا کند.
کمبود سرمایه، ضعف بازار و بازاریابی برای تولید صنایع دستی مهمترین عوامل و مشکلاتی که باعث رکود در کارایی صنایع دستی در نواحی روستایی ترشیز شده است. رفع این مشکلات می‏تواند در کارایی صنایع دستی در نواحی روستایی مؤثر باشد. از مهمترین مشکلات نواحی روستایی نبود اشتغال و درآمد است، با توجه به رشد جمعیت در این نواحی ایجاد اشتغال از مهمترین برنامه توسعه روستایی به شمار می‏رود؛ یکی از مهمترین زمینه‏های ایجاد اشتغال و رفع مشکل اقتصادی در این مناطق ایجاد و تقویت صنایع دستی است. برای رسیدن به این هدف باید صنایع دستی بیش از پیش مورد توجه
قرار گیرد.
رواج تولیدات صنعتی کارخانه‏ای مشابه تولیدات صنایع دستی، ارزانی قیمت تولیدات صنایع کارخانه‏ای نسبت به صنایع دستی
، عدم رقابت در بسیاری از تولیدات دستی با تولیدات کارخانه‏ای از نظر کیفیت بالا و قیمت، نبود سرمایه لازم برای فعال کردن صنایع دستی و روستایی در نواحی روستایی، عدم تمایل روستاییان و به ویژه قشر جوان به فعالیت در صنایع دستی به دلیل درآمد کم این فعالیت، تغییر ارزش‏ها و بینش‏ها در معرفی کالا و عدم گرایش سرمایه گذاری در نواحی روستایی به ویژه در صنایع دستی مهمترین عوامل رکود صنایع دستی ترشیز هستند.
بعضی از موارد بالا نظیر رواج تولیدات صنعتی و یا ارزانی صنایع کارخانه‏ای نسبت به صنایع دستی از جمله مواردی هستند که برای رشد صنایع دستی نمی‏تواند تولیدات صنایع کارخانه‏ای را کم کرده و یا به افزایش آن بپردازد ولی مواردی وجود دارد که چناچه درآن زمینه‏ها برنامه‏ریزی انجام گیرد کارایی مناسب برای رشد صنایع دستی در نواحی روستایی ایجاد می‏شود. در نواحی روستایی توان لازم برای توسعه صنایع دستی و روستایی وجود دارد ولی در مقابل کمبودهایی نیز دیده می‏شود که رشد اقتصاد و درآمد زایی صنایع دستی را با مشکل روبرو ساخته است.
برای رسیدن به توان بالقوه نواحی روستایی در زمینه کارایی و اشتغال‏زایی صنایع دستی باید به رفع کمبودهای چون؛ تأمین سرمایه برای توسعه صنایع دستی در نواحی روستایی، بازاریابی مناسب برای توسعه صنایع دستی روستایی، آموزش و ارتقای کارایی برای ارتقای کیفیت تولیدات دستی و هنری و رفع مشکل کار گاه‏ها و رسانیدن به سطح محیط کار با استانداردهای فنی و بهداشتی اقدام کرد. بایسته است مسئولان مربوطه در یک حرکت جهادی اقدام به مستندسازی صنایع دستی سه شهرستان ترشیز نمایند. تهیه بانک اطلاعاتی در حوزه صنایع دستی یک نیاز اجتناب ناپذیر است. باید بدانیم
چه داریم و چه نیاز داریم. ترشیز برای گذر از سنت به مدرنتیه نیازمند بهره‏مندی از تمام توانمندی‏های خود است.
صنایع دستی یکی از این حوزه‏های بکر و نیازمند توجه است. در جای جای ترشیز به خصوص در جوار بقاع متبرکه و مجموعه‏های سیاحتی نیازمند ایجاد سوغات‏سرا برای عرضه صنایع دستی منطقه هستیم. شایسته آن است که این محصولات طبقه‏بندی شده و با نشان جغرافیایی خاص خود در قالب یک برَند و مارک در سطح استان و کشور معرفی شوند. تبلیغات نیاز اصلی نامور شدن این نشان‏ها و بِرَندهاست. با کمی دقت می‏توان این محصولات را در کشورهای اطراف عرضه نمود.تهیه یک سامانه اینترنتی چند زبانه خالی از لطف نیست. باید بر کیفیت صنایع دستی ترشیز مُصر باشیم. صنایع دستی به طور
قطع در ظهور ترشیز نوین نقشی اساسی دارند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی